
YANSIYANLAR
Tanpınar Festivali, Korku Perdesini Aralıyor - Bu yıl dördüncüsü düzenlenecek olan Tanpınar Edebiyat Festivali programı açıklandı. Pek çok yenilik ve sürprizle dolu olan programda, Café Amsterdam buluşmaları, İstanbul dışı etkinlikler, Fellowship Programı ve çocuk edebiyatı etkinlikleri öne çıkıyor.
Cezaevi Bir Kez Daha Sanat Mekânı - İstanbul'dan sonraki en büyük bienal olan Sinopale başlıyor. Tema: 'Gölgenin Bilgeliği: Bozulmuş Bilgi Çağında Sanat'
Manifesta 9: Modernliğin Yeraltı Tarihi - 9. Manifesta Bienali (tam adıyla Manifesta Avrupa Çağdaş Sanat Bienali) bu yıl 2 Haziran-30 Eylül tarihleri arasında, Belçika’nın eski bir maden yerleşimi olan Limburg’daki Genk kentinde düzenleniyor. Bu yılki Manifesta’nın ayırt edici özelliği, sergilerin tek bir mekânda toplanmış olması ve çağdaş sanat eserleri ile geçmişin sanatsal, ekonomik ve toplumsal mirası arasında bağ kurması.
Tanpınar Festivali, Korku Perdesini Aralıyor
Bu yıl dördüncüsü düzenlenecek olan Tanpınar Edebiyat Festivali programı açıklandı. Pek çok yenilik ve sürprizle dolu olan programda, Café Amsterdam buluşmaları, İstanbul dışı etkinlikler, Fellowship Programı ve çocuk edebiyatı etkinlikleri öne çıkıyor.
"Şehir ve Korku" temalı İTEF 2012, 1-4 Ekim'de İstanbul'da, 4-7 Ekim'de Ankara, İzmir ve Hatay'da okurla buluşturacak. 20 farklı ülkeden 68 yazar, okuma ve tartışma etkinlikleri, öğrencilerle buluşmalar, atölye çalışmaları, imza etkinlikleri ve edebiyat partileri ile Türk ve Dünya edebiyatından örnekler İTEF kapsamında sunulacak. Bu yılın bir diğer özelliği de İTEF etkinliklerinin bu yıl yazar listesinden birer seçkiyi İstanbul dışında İzmir, Ankara ve Hatay’a taşıyacak olması!
İTEF - İstanbul Tanpınar Edebiyat Festivali bu yıl ekimin ilk haftasında, tematik yazar okumaları ve söyleşiler, interaktif edebiyat projeleri, kapsamlı bir Profesyonel Buluşmalar Fellowship Programı, çocuk edebiyatı etkinlikleri ve bunu yanı sıra edebiyat partileri ile edebiyata dair olan ne varsa takipçilerine sunacak.
Tema: Şehir ve Korku
Festivalin bu yılki teması 'Şehir ve Korku' olarak belirlendi. Söyleşilerde korku, edebi bir tür, bir kip, bir roman kahramanı, bir motivasyon olarak en geniş anlamıyla ele alınacak, etkinliklerde ‘korku’ kavramının edebiyattaki karşılığının yanı sıra bireysel korkulara ve ifadesini günümüzün toplumsal ve siyasal karışıklıklarında bulan ortak korkulara da değinilecek.

İTEF Festival Kitabı’nın bu yılki sayısında ise festival yazarlarına en çok neden korktuklarını ve ne zaman korkusuz olduklarını soruyoruz. Festival kitabı Şehir ve Korku, Türkçe ve İngilizce olarak yayınlanacak; İstanbul TÜYAP Kitap Fuarı, Frankfurt ve Londra Kitap Fuarları’nda dağıtılacak.
Bu Yıl Sadece İstanbul'da Değil!
İTEF - İstanbul Tanpınar Edebiyat Festivali, 4. yılında 4 şehirde edebiyatseverlerle buluşuyor. İTEF - İstanbul Tanpınar Edebiyat Festivali her yıl olduğu gibi bu yıl da ekim ayının ilk haftasında edebiyat sahnemizin seçkin isimlerinin yanı sıra 20 farklı ülkeden 38’i yabancı olmak üzere 68 yazarı İstanbul, İzmir, Ankara ve Hatay’da ağırlayacak.
Profesyoneller Bir Arada
İTEF - Profesyonel Buluşmalar Fellowship programı dünyanın dört bir yanından yayıncılar, festival organizatörleri, gazeteciler dshil olmak üzere çeşitli alanlarda faaliyet gösteren 20 yayıncılık profesyonelini ağırlayacak ve onlara Türk yayıncılık sahnesini tanıtacak.
Festivalden Öne Çıkanlar
Café Amsterdam Etkinlikleri
Hollanda ve Türkiye’nin diplomatik ilişkilerinin 400. yılı kutlamaları vesilesiyle, İstanbul ve İzmir’deki İTEF - İstanbul Tanpınar Edebiyat Festivali, festival meksnlarını birer Amsterdam kafesine dönüştürecek. Café Amsterdam'ın gündüz etkinliklerinde 8 Hollandalı yazar, İstanbul ve İzmir'de Türk yazarlarla birlikte okuma ve söyleşilerde yer alırken, geceleri de pop-rock grubu Sonja van Hamel&Friends, şarkılarıyla atmosfere katkıda bulunacak.
2009 ve 2010 yıllarında İTEF - İstanbul Tanpınar Edebiyat Festivali kapsamında Türkiye’nin çeşitli şehirlerini ziyaret eden Writers Unlimited, (Winternachten Edebiyat Festivali) 1-4 Ekim tarihleri arasında İstanbul’da, 4-6 Ekim tarihleri arasında Ankara’da ve 6-8 Ekim tarihleri arasında Hatay’da İTEF etkinliklerinde okurlarla buluşacak.
Çocuk ve Gençlik Etkinlikleri
İTEF - İstanbul Tanpınar Edebiyat Festivali çocuk programı, bu yıl Türk ve yabancı yazarların yanı sıra Londra merkezli Ministry of Stories işbirliğiyle Işık ve İSTEK Okulları'nda öğrenciler ile edebiyatı buluşturacak. 8-18 yaş arasındaki okurlarla yaratıcı yazarlık atölyeleri düzenleyen Ministry of Stories kurucusu Ben Payne, İTEF’in davetlisi olarak festival kapsamında okullarda çocuklarla macera yazarlığı, dizi yazarlığı gibi konularda atölyeler düzenlerken, öğretmenlere yönelik bir panelde aktivite düzenlemenin prensipleri üzerine bir konuşma yapacak.
İTEF 2012’nin Yabancı Yıldızları:
İTEF’in British Council işbirliğinde ağırladığı İngiliz yazarlar arasında, ilk romanı Boksör Böcek ile UK Writers' Guild ödülüne layık bulunan, kariyerinin başlarında bulunmasına rağmen şimdiden Man Booker Ödülü’ne aday gösterilen Ned Beauman ve sinemaya da uyarlanan Yüzbaşı Corelli’nin Mandolini ile dünyanın pek çok ülkesinde olduğu gibi ülkemizde de gönülleri fetheden, Kanatsız Kuşlar romanında cumhuriyet tarihine eğilen Louis de Bernieres dikkatleri çekiyor.
Festivalin dikkat çeken yazarları arasında, Costeguena’nın Gizli Tarihi adlı romanıyla QWERTY En İyi Roman ve Fundacion Libras&Letras’ın En İyi Roman Ödülü’nü alan, Latin Amerika edebiyatının son 25 yılının en iyi isimleri arasında sayılan Kolombiyalı Juan Gabriel Vasquez ile 1994’te Avrupa Kısa Öykü Ödülü ile 2011’de Avrupa Edebiyat Ödülü’nü alan, Slovenya’nın Yaşar Kemal’i tabir edilen Tito rejiminin amansız muhalifi Drago Jancar da bulunuyor.
Dünyada ve Türkiye’de kendine has üslubuyla sıkı bir takipçi kitlesine sahip, 2010 yılında Fransa’da Ordre des Arts et Lettres tarafından şövalyelik nişanıyla ödüllendirilen Etgar Keret ile yazdığı ilk Fransızca romanla Prix Goncourt’a layık görülen Afgan asıllı yazar-yönetmen Atiq Rahimi de festivalin beklenen isimlerinden.
Festivalin çok yönlü yazarları arasında 2002 yılında Bir Garip Aşk Öyküsü romanıyla August Strindberg adına verilen August ödülünü kazanan İsveçli söz yazarı-gitarist Carl Johan Vallgren ve 2004’te Norwegian Bookseller’s ödülünü alan müzisyen Levi Henriksen de var. Festivalin kuzeyli yazarlar programında Finlandiyalı suç romanı yazarı Leena Lehtolainen ve Norveçli çocuk öykücüsü Marit Nicolaysen de yer alıyor.
Profesyonel Buluşmalar Fellowship Programı
İTEF - Profesyonel Buluşmalar Programı, 2012 yılında yurtdışından gelecek olan 20 edebiyat profesyonelini Türkiye’deki meslektaşlarıyla buluşmak üzere İstanbul’da ağırlayacak. Açık çağrı yöntemiyle belirlenen katılımcılarına Türk edebiyat sahnesinin geniş bir panaromasını sunmayı amaçlayan program çerçevesinde festivalin ilk iki günü boyunca grup toplantıları, ofis ziyaretleri ve edebiyat partileri düzenlenecek.
İTEF - Profesyonel Buluşmalar Programı Literature Across Frontiers’ın stratejik işbirliği ve Timaş Yayınları’nın desteğiyle 1-2 Ekim tarihleri arasında gerçekleştirilecektir.
İTEF 2012’ye Özel Projeler
Manchester Mektupları/Manchester Letters
'Manchester Mektupları' projesinde, İngiliz yazar Jenn Ashworth ile Türk yazar Nermin Yıldırım, önümüzdeki birkaç ay boyunca çevrimiçi yazışarak, düşüncelerini ve içlerinden geçenleri birbirleriyle paylaşacaklar.
İki yazar İTEF etkinliklerinde de yer alıyorlar.
Tramvay Hatları/ Tramlines
8 Avrupa şehrini (Atina, Barselona, Berlin, Brüksel, İstanbul, Manchester, Prag, Riga, Zagreb) yazar rezidans programları ile bir araya getiren Tramvay Hatları Projesi, Avrupa'nın çeşitli şehirlerinden yazarları farklı şehirlerle eşleştirerek hem ilham kaynağı yaratıyor, hem de turizme katkıda bulunmayı amaçlıyor. Projenin sonunda, Koma Press tarafından dijital olarak yayımlanacak 8 öykülük, edebiyatla iç içe bir şehir rehberi okurlarıyla buluşacak.
'Tramvay Hatları' projesi kapsamında Hande Altaylı ve Jana Sramkova KargArt’ta da bir araya gelerek projeyi okurlarına sunacaklar.
FABİSAD (Fantazya ve Bilimkurgu Sanatları Derneği)
Edebiyatta fantastiği, 'insanoğlunun kendini ve korkularını anlamasını sağlayan bir tür' olarak gören FABİSAD yazarları, İTEF - İstanbul Tanpınar Edebiyat Festivali kapsamında 1-3 Ekim günleri KargArt’ta edebiyatseverlerle buluşacak. 2 Ekim Salı günkü Gulyabani partisinde FABİSAD yazarlarının yanı sıra İTEF 2012’nin yerli ve yabancı yazarları ve uluslararası konuklarıyla tanışma fırsatı yakalayabilirsiniz.
Daha fazla bilgi için:
İTEF
İstanbul Tanpınar Edebiyat Festivali
www.itef.com.tr
İTEF 2012 Mekanları
Cezayir Restoran Konferans Salonu: Hayriye Cad. No: 12 Galatasaray-Beyoğlu/İstanbul
KargArt: Caferağa Mah. Kadife Sok. No: 16 Kadıköy/İstanbul
Ahmet Hamdi Tanpınar Müze Kütüphanesi: Alemdar Cad. Gülhane Parkı içi, Alay Köşkü Fatih/İstanbul
Oyuncak Müzesi: Ömer Paşa Cad. Zeki Zeren Sok. No:17 Göztepe/İstanbul
İTEF’e Dair:
İTEF - 2012 İstanbul Tanpınar Edebiyat Festivali, Kalem Edebiyat Ajansı’nın girişimiyle 2009 yılından bu yana kar amacı gütmeyen bir kurum olan Kalem Kültür Derneği tarafından Literature Across Frontiers’ın stratejik ortaklığında düzenlenmektedir.
Türkiye’deki ilk ve tek uluslararası edebiyat festivali olan İTEF - İstanbul Tanpınar Edebiyat Festivali, Türk yazar ve yayıncıların yabancı yayıncılar, editörler, çevirmenler ve yazarlarla işbirliği yapmalarını sağlayan bir platform yaratmaktadır. Birçok kardeş organizasyonla birlikte çalışarak uluslararası edebiyat festivalleri ağının bir parçası haline gelmiş olan İTEF - İstanbul Tanpınar Edebiyat Festivali, 2011 yılından bu yana Hay Festivalleri’nin de partneridir.
İTEF 2012 Uluslararası Yazarları
Festivalin bu yılki yabancı katılımcıları:
Adriaan van Dis - Hollanda
Amir Soltani - İran
Antjie Krog - Güney Afrika
Atiq Rahimi - Fransa
Bibi Dumon - Hollanda
Carl-Johan Vallgren - İsveç
Charles Casha - Malta
Conor Kostick - İrlanda
Diana Çuli - Arnavutluk
Douwe Draaisma - Hollanda
Drago Jançar - Slovenya
Eillen O'Hely - İrlanda
Etgar Keret - İsrail
Gerbrand Bakker - Hollanda
Guy Bass - Birleşik Krallık
Herman Koch - Hollanda
Jana Sramkova - Çek Cumhuriyeti
Jeffrey Lewis - ABD
Jenn Ashworth - Birleşik Krallık
Juan Gabriel Vasquez - Kolombiya
Kader Abdollah - Hollanda
Khalil Bendib - İran
Laia Fabregas - Hollanda
Leena Lehtolainen - Finlandiya
Levi Henriksen - Norveç
Louis de Bernieres - Birleşik Krallık
Marit Nicolaysen - Norveç
Mariusz Czubaj - Polonya
Marjolijn Hof - Hollanda
Milan Jazbec - Slovenya
Ned Beauman - Birleşik Krallık
Rodaan Al Galidi - Irak
Sophie Smiley - Birleşik Krallık
Soti Triantafillou - Yunanistan
Yishai Sarid - İsrail
Sabit Fikir
Cezaevi Bir Kez Daha Sanat Mekânı
Bu sene dördüncü kez düzenlenecek Sinop Bienali, bugün Sinop Tarihi Cezaevi’nde açılacak sergiyle başlıyor.
Türkiye’nin İstanbul’dan sonra ikinci bienali olma özelliği taşıyan etkinliğin bu yılki teması, kavramsal çerçevesi küratör Işın Önol tarafından hazırlanan ‘Gölgenin Bilgeliği: Bozulmuş Bilgi Çağında Sanat’ olacak. Yerel halkın sanat üretimine aktif olarak katılmasıyla ön plana çıkan Sinopale’de bu yıl, bir çağdaş sanat sergisinin yanı sıra performanslar, gösteriler, atölye çalışmaları, çalıştaylar, seminerler, açık oturumlar, gençlik ve çocuk etkinlikleri yer alıyor.
Sinopale çağdaş sanat sergisinin bu yılki küratörleri Aslı Çetinkaya, Elke Falat, Işın Önol, Dimitrina Sevova, Janet Kaplan, Beral Madra, Sean Kelly, Associazione E (Francesco Ragazzi & Francesco Urbano), Jacqueline Heerema ve Ana Riaboshenko olacak. Etkileşimli sanat yapıtlarıyla tanınan California’lı sanatçı Ashley Hunt da Sinop’ta çalışarak özel bir yapıt gerçekleştirecek.
12 Eylül’e Kadar Devam Edecek
12 Eylül’e kadar sürecek bienalde yapıtlarını görebileceğimiz diğer sanatçılar arasında ise Alpin Arda Bağcık, Berglind Hlynsdottir, Bernd Oppl, Brigitta Bodenauer, Cat Tuong Nguyen, Eléonore de Montesquiou, Francesco Bertele, Hande Varsat, İnsel İnal, Karen Geyer, Köken Ergun, Liddy Scheffknecht, Monika Drozynska, Özlem Sulak, Quynh Dong, Riikka Tauriainen, Shilpa Ghupta, Stefanie Wuschitz ve Sümer Sayın gibi isimler var.
12 Eylül’e kadar sürecek bienal kapsamında başta Sinop Tarihi Cezaevi olmak üzere Lonca Kapısı, Pervane Medresesi, Sinop Müzesi, Sinop Üniversitesi, Dr. Rıza Nur Kütüphanesi, Buzhane Binası gibi binalarda ve açık alanlarda gerçekleşecek görsel sanat sergilerinin yanı sıra Sinopale Akademi, Sinopale Forum, Sinopale Residency kuram ve uygulama atölyeleri, uluslararası toplantı ve açıkoturumlar düzenlenecek.
Mardin Bienali Eylülde
Küratörlüğünü Paolo Colombo ve Lora Sarıaslan’ın yaptığı 2. Mardin Bienali, bu yıl 21 Eylül-21 Ekim tarihlerinde gerçekleşecek. Başlığı ‘İkinci Bakış/Double Take’ olarak belirlenen bienal, kavramsal çerçevesiyle bugünün görsel kültürünü Mardin’in dokusuyla birleştirerek, bölgenin ruhuna güncel sanatı aşılamayı amaçlıyor. 21 Eylül Cuma günü Tokmakçılar Konağı’nda açılışı yapılacak 2. Mardin Bienali, aralarında Fikret Atay, Sami Baydar, Edy Ferguson, Mona Hatoum, Hrair Sarkissian, Murat Şahinler, Shahzia Sikander ve Pae White’ın da olduğu 30 sanatçıyı ağırlayacak.
Radikal
Manifesta 9: Modernliğin Yeraltı Tarihi
![]() |
Fotoğraf: Johnny Harsch, Fotoarchief Stad Genk |
9. Manifesta Bienali (tam adıyla Manifesta Avrupa Çağdaş Sanat Bienali) bu yıl 2 Haziran-30 Eylül tarihleri arasında, Belçika’nın eski bir maden yerleşimi olan Limburg’daki Genk kentinde düzenleniyor. Bu yılki Manifesta’nın ayırt edici özelliği, sergilerin tek bir mekânda toplanmış olması ve çağdaş sanat eserleri ile geçmişin sanatsal, ekonomik ve toplumsal mirası arasında bağ kurması.
1996 yılında başlayan Manifesta Bienali, iki yılda bir Avrupa’nın farklı bir bölgesinde düzenlenen “göçebe” bir sergi olması bakımından diğer bienallerden ayrılıyor. Bu yılki Bienal için Limburg bölgesinin seçilmiş olmasının sebebi ise, basın bülteninde şöyle açıklanıyor:
Limburg, 60 sene önce bugünkü Avrupa’nın tohumlarının atıldığı bölgelerden biridir. Avrupa Birliği’nin önceli olan Avrupa Kömür ve Çelik Topluluğu [ECSC], Fransa, Batı Almanya, İtalya ve Benelüks’ün imzaladıkları Paris Antlaşması’yla 1951’de kuruldu. Kuruluşun temel hedefi, İkinci Dünya Savaşı’nın ardından Avrupa’nın yeniden yapılanmasında hayatî öneme sahip kömür ve çelik arzını güvenceye almaktı.[1]
Manifesta 9’un küratörlerinden Katerina Gregos ise, bir çağdaş sanat bienali için eski bir maden yerleşiminin seçilmiş olması hakkında şunları söylüyor:
Bellek kaybı zamanlarında yaşıyoruz. Özellikle çağdaş sanat dünyasında, yeniliğe kafayı takmışız. Oysa geçmiş ile gelecek koparılmamalıdır, ikisi birbirini besler ve anlamlandırır. […] Batı Avrupa’da sanayiden sanki artık yokmuş gibi bahsediyoruz, oysa bu bir mit. Sanayi sadece emeğin daha ucuz, çevre vergilerinin daha gevşek olduğu yerlere taşındı.[2]
![]() |
Ni Haifeng, “Para-Production”, 2008-2012 |
![]() |
"Para-Production" detay, tekstil kırpıkları |
![]() |
Magdalena Jitrik, “Devrimci Hayat”, 2012 |
![]() |
Emre Hüner, "Kainatın Tamamından Biraz Büyük", 2012 |
Manifesta 9’un küratörleri, son yıllara damgasını vuran bienal modeline meydan okumak istediklerini belirtiyorlar; sürekli daha çok sanatçı-daha çok mekân mantığıyla genişleyen çağdaş bienal modeli onlara göre hem sanata hem de sanatçılara zarar veriyor.[3] Bu nedenle hem katılan sanatçıların sayısını düşük tutmuşlar, hem de sergileri tek bir binada, maden ocağı ana binası Waterschei’de toplamışlar. Günümüzde genellikle mega-sergi mantığıyla düzenlenen pek çok etkinlikte izleyenlerin maruz kaldığı görsel ve zihinsel yorgunluğa yol açmayan, eserlerin hakkının verilerek izlenmesini sağlayan rahat bir sergi ortamı tasarlamışlar. Ayrıca, sadece çağdaş sanata ve genç sanatçılara odaklanmak yerine, Bienal’in sanat tarihsel bir boyutu olmasına özen göstermişler.
![]() |
Maximilien Luce, “Charleroi Ocakları”, 1896 |
![]() |
Raoul Ubac, "Duchamp'ın Tavanı", 1938 [Tavandan Sarkan 1200 Kömür Çuvalı] |
![]() |
Christian Boltanski, “Grand Hornu Maden Ocağı Kayıtları", 1997 |
Manifesta 9’un küratörleri, Meksikalı eleştirmen ve sanat tarihçisi Cuauhtémoc Medina; Belçika’da yaşayan sanat tarihçisi ve yazar Katerina Gregos; ve özellikle Dada ve sürrealizm üzerine kapsamlı sergilerin küratörlüğünü üstlenmiş olan Dawn Ades. Küratörler, Bienal’i tarihî Waterschei binasıyla etkileşime giren üç ayrı bölümde sunmak istediklerini belirtiyorlar. “Yeniden Yapılanmanın Poetikası”, “Kömür Çağı” ve “17 Ton” başlıklarını taşıyan bu üç bölüm, sanatın ve kültürün, özgül toplumsal oluşumları hem kaydeden hem de dönüştüren sosyal süreçlere içkin olduğunu göstermeye çalışıyor:[4]
I.
Yeniden Yapılanmanın Poetikası
Kapitalizm, üretimde, dolayısıyla tüm toplumsal ilişkilerde devrim yaratmadan varlığını sürdüremez. Duyarlılığımız ve öznelliğimiz kadar hayat tarzlarımız da, büyük ölçüde, ekonomik sistemin sürekli yeniden yapılanışının geçici sonuçlarından ve bu yeniden yapılanışların bıraktığı tortulardan oluşur. Serginin bu bölümü, 21. yüzyılın başlarında üretim sisteminde dünya çapında yaşanan yeniden yapılanma karşısındaki estetik tepkilerden oluşmakta; endüstriyalizm ve post-endüstriyalizm çağında yaşanan gelişmelerin, küresel kapitalizm çağında değişen coğrafyaların ve üretim koşullarının izini sürmektedir.
Sergi, çağdaş sanat eserleri ile tarihî Waterschei binasının şifreli anlamları arasında bağ kuruyor; emek deneyimindeki değişimlerin, nüfusların ve sanayilerin coğrafî uçuculuğunun, dünyanın dört bir yanında maddî ve zihinsel süreçlerin genelleşmesinin poetikayla ilişkisini keşfe çıkıyor. Sanat eserleri, tüm toplumsal koşullarda durmaksızın yaşanan çalkantıların, farklı sanayi çağlarına özgü huzursuzlukların ve belirsizliklerin poetik işlenişinin ampirik ve esrarengiz tanıklarıdır.
II.
Kömür Çağı
Modernin Yeraltı Tarihi
Sanayi Çağı’nda kömür, toplumsal hayatta ve doğada yaşanan dönüşümlerde belirleyici olan kilit etkenlerden biri olmasına rağmen, onu genellikle bir kültürel enerji kaynağı olarak düşünmeyiz. Bu ihmalde, kömür madenciliğine yönelik estetik direnç kadar, sanatı tarihten koparan ideolojilerin de payı var. Kömür Çağı başlıklı bölüm, 18. yüzyıl sonları ile 21. yüzyıl başına kadar uzanan bir zaman dilimine ait sanat eserlerinden bir seçme sunuyor ve böylece modernliğin maddî sanat tarihine bir örnek oluşturuyor. Bir yakıt, bir çevresel etken, bir fosil ve bir endüstri olarak kömürün sanatsal üretimi nasıl şekillendirip koşullandırdığını kazıyla ortaya çıkarıyoruz.
III.
17 Ton

Manifesta 9, 30 Eylül tarihine kadar devam ediyor. Eserler, sanatçılar ve paralel etkinlikler hakkında detaylı bilgi için bkz. http://manifesta9.org/en/home/ [EG]
-----------------------------------------------------------------------------------------------
[1] Manifesta 9 Press File, “Why Genk?
”http://manifesta9.org/media/uploads/files/Manifesta9_persmap20120730_ENGfinal.pdf
[2] The Artnewspaper; http://www.theartnewspaper.com/whatson/event/Manifesta-9/1125972
[3] “Interview with Manifesta 9 Curators”, http://manifesta9.org/en/news/interview-with-manifesta-9-curator-cuauhtemoc-medi/
[4] Manifesta 9 Press File, “Curatorial Concept
”http://manifesta9.org/media/uploads/files/Manifesta9_persmap20120730_ENGfinal.pdf
[5] A.g.y.
E-Skop
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder